سعید سمیعی saaid.samiei


سعید سمیعی saaid.samiei
وبلاگی شامل : مقالات مهندسی عمران - ادبیات - جغرافیا- مسائل تاریخی و اجتماعی
علت هاي عدم پرداخت مطالبات پيمانكاران

 علت هاي عدم پرداخت مطالبات پيمانكاران

چندي پيش ، يكي از همكاران و خوانندگان اين وبلاگ از اينجانب سوالي كرده بود و جوياي بخشنامه اي بود كه بتواند مطالبات پيمانكاري كه بيش از يكسال تمام اقداماتش انجام شده ( نمايندگان مشاور و كارفرما صورت وضعيت را رسيدگي كرده و اينطور كه اين دوست عنوان كرده بود ، پرداخت نمي شود ؛ يعني تا ذيحسابي كارفرما رفته ولي خروجي ندارد ) . اينجانب نيز جوابيه ايشان را مفصلاً در مقاله اي تحت عنوان « پاسخ به سوال يك همكار » دادم .

اما چند روز پيش پس از انجام مراسم كلنگ زني پروژه « آزاد راه قم – مشهد » و يا بعبارتي بزرگراه از حرم تا حرم ، در روزنامه همشهري مطلبي را در اين باره خواندم كه برايم بسيار جالب آمد . بريده اي از آن را برداشتم كه هر وقت يكي ديگر از هم كسوتان در اين باره سوالي كردند ، با مدرك جوابشان را بدهم .

اين مطلب در روزنامه فوق الذكر ، دقيقاً چنين ذكر شده بود ؛ « در صورت تامين اعتبار ؛ آزاد راه قم – مشهد ظرف 4 سال ساخته مي شود » . مهندسين تيز هوش حتماً تا ته قضيه اي را كه مي خواهم بيان كنم ؛ خواندند .

اين موضوع را ؛ قابل توجه آن دوست عزيز و ساير دوستان عزيزي كه در دفاتر فني پيمانكار مشغول بكارند ، مي نويسم . جديتهاي اين مهندسين در نقد كردن مطالبات پيمانكاران در بعضي مواقع بحدي مي رسد كه اين امر بر نمايندگان كارفرما مشتبه مي شود كه اين مهندس هم يا از سهامداران عمده اين شركت است يا پورسانتي از اين بابت مي گيرد كه اين همه دل مي سوزاند ( ناراحت نشويد ؛ خود من يكي از همين مهندسين ....... بوده ام ) . اين مطلب نشانه بارزي از اين موضوع است كه ؛ بيچاره كارفرما در همين اول كار در موقع كلنگ زني با زبان بي زباني دارد مي گويد كه اين طرح ، اصطلاحاً « تامين اعتبار نشده » . يعني آقايان مدير عاملاني كه در اينگونه مناقصات شركت مي كنيد ؛ آماده باشيد كه در هر لحظه بگوئيم كه كار را تعطيل كنيد و مطالباتتان را هم نداريم كه بدهيم . سخنم با شما مهندسي است كه براي چندرغاز ، سنگ اين پيمانكار يا پيمانكاراني را  كه براي ساخت اين بزرگراه ، انتخاب شده اند را به سينه ميزني ، مي دانم الان ابتداي كار است و تو نيستي و هر وقت كه گره و گيري در كار مي افتد شما را مي خواهند و آن موقع هم شما از اين حرف رك و پوست كنده كارفرما در اين زمان اطلاعي نداري ، و سينه سپر مي كني و دنبال بخشنامه تنبيهي براي كارفرما مي گردي و .... كه چندر غاز حقوق مي خواهند با تاخيرات چند ماهه به شما بدهند يا ندهند و ..... ( همانطور كه گفتم ناراحت نشويد ، خود من 18 سال است كه از اين كارها كردم و دريع از يك تشكر خشك و خالي تا چه رسد به ..... ) . اين پيمانكاران همين بزرگراه به احتمال زياد از آن منوسهاي جالب توجه هم داده اند ( در اين رابطه هم مطلبي دارم كه در روزهاي آينده در اين وبلاگ قرار مي دهم  ؛ عنوان آن اينست كه چه قسمتي و يا چه كساني تاوان اين منوسهاي بي حساب و كتاب پيمانكاران را مي دهند) و در انتهاي كار و شروع خون و دل خوردن بدنبال مهندسان معجزه گر و خون دل خور مي افتند ( در اين باره نيز مقاله اي تحت عنوان « اعتقاد به مديريت صحيح در پروژه هاي ساختماني » جند روز پيش در اين وبلاگ قرار دادم ) .

من نمي دانم كه از اين صريح تر و با زبان فارسي سليس تر !!!، كارفرما در هنگام كلنگ زني دارد مي گويد : در صورت تامين اعتبار !!!!

هركس معني اين سه كلمه را نمي داند به لغت نامه هاي فارسي مراجعه كند .

يا حق


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: سعید سمیعی ׀ تاریخ: جمعه 20 فروردين 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

درباره وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی ، وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی ، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِی، یَفْقَهُوا قَوْلِی. خدایا با نام و یاد تو و برای رضای تو ، در این وبلاگ سعی خواهم كرد تا در حد توانم از آنچه در قالب فكر و اندیشه و دانش فنی و .... به من عطا فرموده ای ، به دیگران انتقال دهم . بدون شك ادامه این راه جز با یاری تو میسر نخواهد بود


صفحات مخصوص

وبلاگ های دیگر

<-BlogCustomBlock>

طراح قالب : گروه کامپیوتر